Återstoden av dagen (1989) av Kazuo Ishiguro – så börjar den

  
Det verkar alltmer sannolikt att jag verkligen kommer att ge mig ut på den expedition som har upptagit mina tankar i några dagar nu. En expedition som jag bör säga att jag har tänkt företa ensam, i mr Farradays bekväma Ford, och en expedition som, enligt mina planer, kommer att föra mig genom en stor del av Englands vackraste landsbygd fram till West Country och kanske håller mig borta från Darlington Hall i så mycket som fem eller sex dagar. Jag borde påpeka att tanken på en sådan resa väcktes av ett mycket vänligt förslag från mr Farraday själv en eftermiddag för nästan fjorton dagar sedan när jag hade dammat av porträtten i biblioteket. 

Kommentera

