Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri (2015)

Den här månadens bokcirkelbok är av samma författare som gav ut Ett öga rött – en bok som jag älskade på grund av det oerhört kreativa språket. Och även denna bok leker med språket. Jag är väldigt glad att jag lyssnade på ljudboken snarare än läste pappersboken för på det här sättet så blev det en föreställning – att ha med sig sin egen teater i mobilen :). Inläsaren är Hamadi Khemiri, en ny bekantskap för mig även om han tydligen läst in en massa böcker och dessutom är en välkänd skådespelare, han är även yngre bror till bokens författare. Ljudboken kräver dock en viss koncentration då det sällan anges vem som är avsnittets ”jag” utan det får framgå dels av inläsningen och dels av sammanhanget. Men jag gillar böcker som kräver något av mig som läsare/lyssnare.

Det som ändå gör att jag inte är helt överförtjust i den här boken är att jag har svårt att identifiera mig med någon av karaktärerna. Kanske är jag alla eller ingen men jag fastnar inte fullt ut. Jag njuter av språket och det som jag ser som en utmaning att förstå men mer blir det tyvärr inte  – för mig … Att andra är betydligt mer entusiastiska är dock helt klart:

Berättelsens dialogiska uppbyggnad, mängden röster som hörs, gör romanen både generös och djupt sorgsen. Att läsa ”Allt jag inte minns” är en känsla av delaktighet, av att skymta liv som annars skulle ha svischat förbi utan att någon hade förklarat betydelsen av dem.

Romanen är en kärleksskildring, men det som är svårt att glömma, som får mig att tänka ”vad starkt det här var”, är hur romanen håller fram också andra och korsvisa bindningar mellan människor. Hur ensamheten ändå alltid finns där, mitt i, och när som helst kan göra vardagsförloppet till en tragedi.

av Malin Ullgren i DN Tillgänglig på: http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/jonas-hassen-khemiri-allt-jag-inte-minns/ (hämtad den 2015-10-24)

Att boken är nominerad till årets Augustpris är således inte särskilt överraskande ….

Men den här bloggen är ju inte avsedd att recensera så jag tänker snabbt gå vidare till hur den anknyter till sådant som är viktigt för mig och om något så visar den på vikten av perspektivbyten. De olika personerna som i boken får beskriva huvudpersonen Samuel gör det på så många olika sätt och jag påminns lite om berättelsen om vetenskapsmännen som skulle undersöka en elefant.

En saga från Indien berättar om sex blinda män från Hindustan som gick för att undersöka en elefant. Den första rörde vid elefantens sida och sade: ”Å! Elefant är precis som en väg!” .
Den andra rörde beten och sade: ”Elefant är precis som ett spjut!”
Den tredje rörde vid snabeln och sade:”Elefant är precis som en orm!” Den fjärde sträckte ut handen och kände på ett knä och sade:”Det är helt klart att elefanten är precis som ett träd!”
Den femte rörde vid örat och sade:”denna fantastiska elefant är precis som en solfjäder!” Den sjätte tog tag i svansen och sade:”Jag förstår nu att elefanten är precis som ett rep!”

Berättelsen finns i många versioner men just denna kommer från: http://buddhist.se/smf/index.php?topic=1334.0

Nåväl, vad jag vill komma fram till är ju helt enkelt att om jag bad två personer i min närhet att beskriva mig så skulle deras historier skilja sig åt. Och då uppstår ju det intressanta: Vem är jag egentligen? Är min egen bild av mig nödvändigtvis mer sann än den som min son eller bästa vän har av mig? Sedan lång tid har vi ju kunnat konstatera att vi döljer vissa egenskaper, till och med för oss själva, och kan vi då säga att vi står oss själva närmast. Men å andra sidan, så har jag ju enbart full tillgång till min egen bild av mig själv så det är ju den som jag också måste förhålla mig till.

Kommentera

