Krigsdagböcker 1939-1945 av Astrid Lindgren (2015)

  
Det var med visst, men ganska svalt, intresse som jag började lyssna på ljudboksversionen av denna bok – inläst av Karin Alvtegen. Det här med andra världskriget har jag ju läst i oändliga variationer och skulle denna version verkligen kunna bidra med något. Men oj, det gjorde den verkligen …
Jag har aldrig tidigare tänkt på att Astrid Lindgren var i stort sett jämnårig med min mormor och precis som henne så upplevde hon krigsåren i Stockholm. Det blev med andra ord en färd in i min mormors liv och de år som föregick min mammas födelse (juni 1945). 

Det är ju just detta svenska borgarfrusliv som jag tidigare inte mött i de skildringar av världskriget som jag tidigare läst. Kriget blir så lätt någonting främmande och abstrakt i den miljö jag befinner mig men den här boken gjorde det verkligt just genom att jag kunde föreställa mig där.

En historia från denna tid som tillhör min egen familj är hur min morfar, då krigsslutet skulle firas i Stockholm, satte min höggravida mormor på en spårvagn som åkte runt, runt på gatorna. På så sätt fick även hon ta del av firandet. Det som gör Lindgrens dagböcker så bra är att de stämmer så väl ihop med det lilla jag redan hört under min uppväxt. 

Kommentera

