Kronprinsessan av Hanne-Vibeke Holst (2003)

Jag kan vara lite motsträvig när det gäller uppmärksammade böcker, det tar vanligtvis ett par år för mig att falla för grupptrycket och själv ge mig i kast med dem. Den här gången tog det tolv år och en tv-serie som jag inte heller har sett. I backspegeln kan jag tycka att det är lite synd att jag väntade så länge.

 

Enligt förlaget är Kronprinsessan en ”underhållande, aktuell samtidsroman” och ”en fängslande skildring av en kvinnas dubbla roller”. Yeah, right. Och jag är Yoko Ono. Ingen lurad? Nä, och Hanne-Vibeke Holst kan inte heller lura någon att hon är en seriös författare. Det här är inget annat än uppglammad Harlequin-romantik. Lite fler sidor än nämnda verk brukar ha, och hjältinnan är politiker istället för den traditionella barnläkaren. Men själva kärnan är densamma, och språket likaså. Det är synd. Jag hade faktiskt en del förväntningar på den här romanen. En roman om spelet bakom politiken, om fördomar mot kvinnor i typiskt manliga miljöer. Ja, det verkade ju bra.

Citat av Anna Larsson i Dagens bok Tillgängligt på Internet: http://dagensbok.com/2004/02/17/hanne-vibeke-holst-kronprinsessan/ (2015-03-22)

 

Fast jag gillar boken – jag fascineras av de politiska intrigerna och spelet om makten. Jag känner igen mig i de ganska korkade orsakerna till konflikter och jag drivs med i handlingen så pass mycket att jag har svårt att släppa ifrån mig boken. Tyvärr har verkligheten inte alltid så mycket mer intelligenta bakomliggande orsaker än så här. 

När jag var barn hade min mamma en ständigt återkommande kommentar om film och det var att om de fick för bra recensioner så ville hon inte se dem. Hennes motivering var att om de tilltalade recensenter så saknade de underhållningsvärde. Och social realism fick hon tillräckligt av i sitt yrkesliv. Jag förstår vad hon menar och även om jag är ett stort fan av tung litteratur också, så behöver jag en viss andel lättsinnigt läsande som paus.

Läsande är ju väldigt många saker för mig och även om reflektion, analys, utveckling och kunskap är viktiga delar så går det inte att komma ifrån att verklighetsflykt också är en drivkraft. Att slippa ta ställning, att bara drivas med i känslorna är nödvändigt för att orka med allt det vi möter i den så kallade vardagen. Men med det sagt så tycker jag inte alls att boken är så förenklad som den ovanstående recensenten menar – för mig är det en bok som gett mersmak. Jag tänker definitivt läsa de två fortsättningsdelarna också.

 

 

Kommentera

